Derfor reagerer du, som om du bliver angrebet af en trold, når dit barn kammer over.

Opdateret: 29. jun.

Kender du det?


At du reagerer særdeles voldsomt over, at dit barn flejner på tværs eller uforvarende (jeg ved godt det ind i mellem føles som om, det er med vilje ;-) ) får trykket på en af dine knapper og du derfor - uden du så meget som når at tænke - har trukket både sværd, dolk og sabel så du kan forsvare dig med et angreb.


Ja altså selvfølgelig ikke i ordets bogstaveligste forstand. Men verbalt og adfærdsmæssigt.




Der er en helt særlig grund til, at du reagerer som du gør og den slæber du rundt på dybt inde i din hjerne.




Amygdala (på dansk mandelkernen) er et lille område i hjernens tindingelap, som blandt andet håndterer frygt og forsvarsreaktioner. Den er en del af det limbiske system og har forbindelser til hypofysen, binyrerne, lugtesansen og til indtagelse af føde og væske. Amygdala kan udløse forskellige viscerale og autonome reaktioner (vejrtrækning, kredsløb, mave-tarmkanal). Tekst fra wikipedia




Amygdala aktiveres især af negativt ladede følelser.

Det vil sige, i det øjeblik du tænker en tanke, som sætter gang i en følelse, som af dig opfattes, som noget du skal forsvare dig imod, så sender amygdala besked ud i hele dit system om, at du enten skal kæmpe, flygte eller stivne (fryse). Dette kaldes vores forsvarsreaktioner


Er du temperamentsfuldt menneske, vil du i overvejende grad opleve, at din første reaktion er at angreb er det bedste forsvar.

Din forsvarsreaktion er altså at kæmpe. Eller at slå med tungen, som vi også kan kalde det at råbe og skælde ud.


Ro på, tænker du måske. Der er da forskel på at skulle forsvare sig mod et monster eller en voldsmand og så om mit barn råber af mig, skaber sig eller ignorere mig (som også kan trigge voldsomme negative følelser)


Ja det kan du med din rationelle hjerne godt regne ud.

Men det limbiske system (det, som amygdala er en del af) er ikke rationelt.


Det reagerer per automatik. Amygdala kan ikke skelne.

Den reagerer før din logiske sans kan nå at sige: "Hey vent nu lige lidt, det der er da ikke så slemt, at du behøver gå helt bananas".

Du reagerer bare - eller sådan kan det føles.


Det er også derfor du ofte kan høre dig selv i at sige: "Jeg ved jo godt hvordan jeg bør opføre mig, og hvordan jeg helst gerne vil opføre mig, men jeg kan simpelthen ikke styre det".



For du har fuldstændig ret; du kan ikke styre det.

Hvis du tror, du ene og alene med din fornuft kan lære at styre dit temperament, så er du dømt til at fejle.

Sorry.


Men det her handler ikke om viljestyrke og logik.

Det er større magter du er oppe imod og derfor kan du ikke bare beslutte dig for, at nu vil du ikke hidse dig op mere.

Du er nødt til at gøre et helt grundlæggende stykke arbejde, som handler om at lære dig selv at kende.



Det, jeg i dette indlæg vil anbefale dig, at gå på opdagelse i er det, der går forud for din reaktion.

Du får nemlig et par advarselssignaler inden bomben eksploderer.


Når amygdala aktiveres, sker der nogle kropslige reaktioner.



Det kunne f.eks være

  • hjertebanken

  • høj puls

  • halsen snører sig sammen

  • tør mund

  • svedige håndflader

  • ondt i maven

  • varme i kinder og/eller hals/ bryst

Disse signaler er som sagt dine advarselssignaler og de skal bruges som sådanne.


Jo bedre du bliver til at mærke og observere, at din krop skriger DET ER TID TIL AT GÅ TIL ANGREEEEB, desto bedre bliver du til at kunne nå at tjekke ind i din rationelle hjerne, der godt ved, at du IKKE behøver finde den største kanon artilleriet kan mestre frem og blæse hovedet af lille Svend-Åge, bare fordi han igen igen ikke kan finde ud af, at han selv skal tage tøj på, når du nu har bedt ham om det 4.000.000 gange.


Så kan du nå at afblæse det værste angreb, evt trække dig et øjeblik for lige at trække vejret - hvilket er ekstremt effektivt - få styr på temperamentet og lade din fornuft og morhjerte få lov at komme til orde i stedet.


Lur mig om ikke, du vil synes, det er en meget mere behagelig måde at håndtere svære situationer på.



 

Få inspiration til åndedrætsøvelser.


At trække vejret, er en automatisk ting, men at trække vejret på en måde, som er beroligende og ilter din krop optimalt er knapt så nemt.

Det handler om meget mere end blot at tage dybe indåndinger.


Dit åndedræt er din akutte RO PÅ knap, og er et vanvittig godt værktøj, når det kommer til at berolige et tændt temperament.


I min medlemsklub MIG TID lægger der flere forskellige åndedrætsøvelser og en masse andre lækkerier, som er gode til at lade op på og få kontakt til dig og din krop.


Al sammen ting, som du som mor kan forkæle dig selv med.




Du får alt dette


OG


10 % rabat på alle Power-woman forløb,

som ikke i forvejen er nedsatte


OG du bliver som en del af dit abonnement inviteret med til power-woman workshops

(uden ekstra betaling)


for KUN kr.45,- om måneden.




51 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle