Lider du af mor-stress aka KDS

Opdateret: 29. jun.


Du ved bare, at du gør dit bedste

HVER ENESTE dag.


Du står op, får ungerne op, sørger for de får mad og madpakker.


Får dem ud af døren og fragtet dig selv på arbejdet.


Arbejde, arbejde, arbejde


- med hovedet fuld af tanker om, hvad og hvordan du skal nå alt det, du skal nå både derhjemme og på job, tanker om alt det du ikke når, selvbebrejdelserne står i kø, hvad mon andre tænker? - det her er jo slet ikke i orden - hvordan skal jeg nå det hele? osv osv.


Hjem igen.

Hente børn, handle, følge børn til diverse aktiviteter, lave mad.

Hygge lidt (hvis vi er heldige, men egentlig ville jeg hellere bare sove, for jeg er SÅ træt!!).

Putte børn

Rydde op og gøre rent


Og hvis du har mere energi; være lidt sammen med den anden voksne du bor sammen med eller blot have lidt tid til dig selv.


Men du falder nok bare omkuld på sofaen eller lægger dig og stener serier.




Undervejs er du måske kommet til at vrisse lidt for meget af dine børn, du er måske også kommet til at hæve stemmen lige voldsomt meget eller lige frem skælde og smælde

selvom du ALTID bestræber dig på ikke at gøre det.





Egentlig har du et klart billede af, hvordan du gerne vil være mor.

Men på trods af dine anstrengelser, føles det HVER ENESTE dag, som om du fejler.


Du er aldrig omsorgsfuld nok, rummelig nok, hurtig nok, mild nok, ordentlig nok, rigtig nok, klog nok, stærk nok, rolig nok, sjov nok, effektiv nok, nærværende nok, X nok,Y nok, Z nok – fyld selv ind.


Du er aldrig GOD NOK.


På de rigtig slemme dage rammes du af tanken om, at du da aldrig burde have været nogens mor, for du stinker til det.


Kan du genkende det?



Så er der en reel risko for, at du er ved at udvikle mor-stress eller Kronisk Dårlig samvittighed – KDS, hvis ikke du allerede har det.


Og det vil være en rigtig god idé, hvis du tager det alvorligt.


KDS eller mor-stress er en konstant følelse af utilstrækkelighed.

At ligegyldig hvor umage du end måtte gøre dig, så når du aldrig i mål.


Du når aldrig rigtig derhen, hvor du kan mærke helt inde i dig, at du har gjort det godt, at du er lykkedes, at du kan være stolt af dig selv, at du kan tillade dig at være glad.


Måske kan du sige til dig selv;


"Jeg ved jo godt, jeg er en god mor"

– men noget indeni dig fortæller dig, at det ikke er sandt.


Det er dét noget, du er kommet til at tro på.

Du er kommet til at lytte til det lidt for meget og du er kommet til at tage det på dig som en kold klam kappe, du ikke kan vriste af dig igen, og som holder dig nede.


Resultatet er et nervesystem, der er i konstant alarmberedskab.

Det vil sige, du har en overproduktion af hormonerne kortisol og adrenalin, som man også ser hos mennesker med stress.


Derfor kan vi kalde det mor-stress.



Symptomerne på mor-stress og KDS er

  • en ringe selvfølelse

  • manglende tro på egne evner – som mor og måske endda som menneske

  • besvær med at udtrykke og regulere dine følelser

  • Voldsomme følelsesmæssige udbrud – alt fra gråd til vrede

  • nedprioritering af eller overfokus på dækning af egne behov

  • formindsket glædesfølelse/udpræget utilfredshed

  • søvnbesvær

  • tankemylder

  • hjertebanken

  • overvældelse af negative tanker

  • hukommelses og/eller koncentrationsbesvær

  • ved svær belastning: angst, depression og udbrændthed


På trods af dette lyder voldsomt, er der ikke desto mindre MANGE mødre, der i den ene eller anden grad kan nikke genkendende til det.




Jo tidligere du opdager, at du er ved at udvikle KDS, jo lettere bliver det at gøre noget ved det.

Og det er aldrig for sent at gøre noget ved det!


Forebyggelse er altid en fordel.

Det handler om at vende den negative spiral, som vi som mennesker har ufattelig let ved at blive suget ind i.


Du skal bryde forbindelsen til den stemme, du går og tror taler sandt, når den siger, du ikke er god nok.

Fylde hjernen med positive tanker om, hvem du er og gå på opdagelse efter beviser på, at dét er sandt.


For det er sandt.

Du er god nok. Du ER en god mor. Du er NOK - præcis som du er.


Og det ved du også godt, men din hjerne skal stopfodres med beviser på det, ellers vælger den, den negative spiral og de negative tanker.


Det er drøn tarveligt, men det er sådan, det er at være menneske.


Du er nødt til at VÆLGE de positive tanker, hjælpe dem på vej, prioritere dem, få dem til fylde – også selvom du føler, at du ikke sådan rigtig tror på dem, og den lille stemme inde i hovedet kæmper en brag kamp for at fastholde dig i dit dystre og forringede selvbillede.


Du skal blive ved indtil du til sidst kun kan høre den lille dumme stemme meget meget langt væk.

Måske en dag forsvinder den helt, måske gør den ikke.


Det vigtige er, at du får kvalt den, så du kan gøre dig fri af den og komme til at tro på – helt ind i din kerne - at du er NOK. GOD NOK. NOK ALTING.


Det er kuren eller modgiften om du vil mod mor-stress og KDS.


På falderebet lad mig understrege


Jeg siger ikke, det er nemt at bryde mønstret.

Jeg siger, det er muligt.



Kram til dig


 


Vil du tage dit første skridt væk fra den indre stemme,

der fortæller dig, du ikke er god nok



 


At skulle i gang med at bryde et mønster, som du måske har båret rundt på længe, kan virke uoverskueligt.


Det kan derfor være en god idé at starte i det små.

Kun at tage et lille skridt, som ikke føles farligt eller som noget, du slet ikke kan få succes med eller orke.


Jeg vil tilbyde dig at tage sådan et skridt.

Til gengæld vil jeg garantere dig at lige præcis dette skridt er både nemt og effektivt.


Jeg har selv haft utrolig stor glæde af at bruge dette greb og derfor er det mig en stor glæde også at kunne introducere det for dig.


Det er en overskuelige praksis, du skal implementere i din dag.


Den tager MAX 5 minutter, men kan helt sikkert gøres hurtigere.

Praksissen går ud på at sige 3 sætninger til dig selv på en helt særlig måde.


På dette kursus har jeg brudt det helt ned i atomer, så du ikke skal gøre noget som helst andet end at udføre det.


Du får en udførlig forklaring på hvordan og hvorfor du skal gøre det, du skal gøre OG du får hele 10 sæt af 3 sætninger, du kan sige til dig selv - lige klar til at gå i gang med.


Hvis du kan overskue det, kan du lave dine egne sætninger.

Du finder også en video om, hvordan du gør det.


Transformér dine negative tanker på dette skønne mini kursus for KUN kr.249,-


Vil du i gang med at smide den kolde, klamme kappe, der holder dig fanget i tanken om, at du ikke er god nok med et lille bitte og utrolig simpelt men effektivt greb er det blot at snuppe din adgang til kurset ved at klikke på knappen nedenfor.




28 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle