Sov dig til mere tålmodighed

Opdateret: 11. maj

Er du en utålmodig sjæl?


Utålmodighed er, når noget ikke går hurtigt nok i forhold til, hvor hurtigt du synes, det bør gå.

Det kunne være, hvor hurtigt de boller, du lige har sat i ovnen, er om at blive færdige.

Det kunne være den tid, dine børn er om at tage tøj på eller vælge hvilken morgenmad, de vil have.

Det kunne også være, at du er utålmodig, når du har skrevet en besked til en veninde eller din partner, som du ikke lige får svar fra eller at chefen er umådelig lang tid om at opdage dine talenter og rose dem, selvom du har påpeget dem og nu bare går og venter på en lønforhøjelse.


Når du er utålmodig på en af disse måder (eller en tilsvarende), ligger du din power i hænderne på en anden.


Det vil sige, den energi, som normalt er din, kommer du til at sende væk fra dig og i hænderne på hvem eller hvad end, situationen handler om.


Du kan risikere unødigt at blive drænet for energi, og ikke mindst at føle, at det ikke er dig, der styrer dit liv.


Følelsen af magtesløshed er næsten uundgåelig, og du kommer ind i en nedadgående negativ spiral med fortsat energispild og energiforladthed.



 


Behold energien hos dig selv.


Giv dig selv det, der skal til for at kunne rumme de følelser, situationerne afstedkommer.


Ofte handler din utålmodighed om noget helt andet (det kommer vi til) end manglende tid, men det er et sted at starte: giv mere tid.



Utålmodighed handler om dit sind.


Ind i mellem bliver vi utålmodige, fordi der i virkeligheden, er noget vi ikke ønsker at opdage, høre, se eller føle.


Din utålmodighed kan på den måde blive et signal til dig om, at det er tid til at gøre det stik modsatte af, hvad dit vante mønster byder dig, nemlig at halse videre uden om- eller eftertanke, uden refleksion, uden læring.


Jeg skal gøre, jeg skal handle, jeg skal videre, fremdrift, opdrift, jeg skal udtrykke, jeg skal tale, mene, tænke.


STOP. bare Stop.


Stå stille både i krop og tanker, og mærk, hvad der er på spil.


Hvorfor er det, du har trangen til fjerne dig fra det, der er lige nu?


Gør det ondt eller er det ubehageligt?

Er det mærkeligt og uvant at stå stille?

Har du en dom på det at stå stille?


Der dukker mange overvejelser frem, når du sænker tempoet og tillader nuet.





Når du er tålmodig med dig selv, giver du dig selv rigeligt af de 4 søjler af kærlighed:

  • Omsorg

  • Tilgivelse

  • Taknemmelighed

  • Tillid

Det lyder så simpelt, men hverdagen byder på så mange udfordringer, pligter og gøremål, at vi ofte glemmer vores tålmodighed med os selv - vores selvkærlighed. Så kommer vi til at tro, at vi skal gøre alt mulig for at være gode mødre, gode kærester og gode nok som mennesker. Men sandheden er, at du er god nok præcis, som du er, og din evne til at være tålmodig ligger blandt andet i din accept af denne sandhed.




 


Hvad stjæler din tålmodighed


Nærmest alt, der kan stjæle din personlige energi, vil stjæle din tålmodighed: Når andre eller livet er irriterende, dumme, uretfærdige, ikke svarer, ikke gør som du beder dem om eller som du forventer. Pumpe, pumpe. Din energi vælter ud af dit system og din tålmodighed er taget til Bahamas. Men der er nogle helt simple grundlæggende elementer til at bevare din energi hos dig og derved højne din tålmodighed. Husker du Snickers reklamen: "You are not you, when you are hungry". Mad eller kost generelt er en helt sikker kilde til at få fyldt batteriet op med god energi.

Det skal naturligvis ikke være Snickers, du skal spise dig mæt i, men sunde mad - og drikke varer ;-). En anden god kilde til energi er motion. Din krop er skabt til bevægelse, og kvitterer med en masse gode signalstoffer til din hjerne, samtidig med du bliver stærkere, smidigere, trækker vejret bedre og får en bedre balance. Men det absolut vigtigste element og også det som rigtig mange - måske især småbørnsforældre er udfordret på, er SØVN. I den fortravlede hverdag kan det være svært, at nå alt det, du skal - eller føler /tror, du skal - og det går ofte ud over nattesøvnen. Du SKAL have 7-9 timers søvn HVER nat. Selvfølgelig vil det være anderledes med et spædbarn, og det bedste i den situation er at acceptere trætheden som et vilkår, og sætte barren for al unødvendig aktivitet ned til et absolut minimum. Men har du ikke et spædbarn og selv har mulighed for at styre din søvnrytme, så giv dig selv den søvn, din krop og hjerne har brug for. Fordi når du er træt, så har du ikke noget at give af. Ikke til andre, som vi spøjst nok har det med at give den sidste af vores energi til, og slet ikke til dig selv. Der sker de mærkeligste ting, når vi er trætte og energiforladte; vi kan forvandle os fra ellers søde og blide væsner til frådende monstre. Vi bliver urimelige, stædige, fornærmede, vi trækker os eller går til angreb, arrogante, egoistiske - alle de ting, vi ikke har lyst til at være.

Men vi gør det ikke, fordi vi ønsker det, men fordi vi forsøger at holde os selv oppe på en uhensigtsmæssig måde. Ind i mellem kommer vi til at tro på alt mulig, som ikke gavner hverken os selv eller vores nærmeste, fordi vores hjerne er tvunget til at søge svar i vores automatiske adfærds-og tankemønstre. Det gode ved at få svarene her fra er, at vi bruger et minimum af energi på det.

Det er ikke, fordi vi får de bedste og klogeste svar, men vi har simpelthen ikke nok energi til at forsøge at gøre det anderledes end vi plejer. Det gør desværre også, at du kan ikke søge nye muligheder. Du kan ikke finde en bedre eller klogere løsning, for hele dit system lukker ned i forsøget på at minimere energi forbruget. Det, der sker i denne proces, er, at din indre kritiker, stikker sit trygge, men falske ansigt frem, men med en intention du ikke skal tage fejl af; at trykke sømmet i bund på din mindreværdsfølelse. Derfor kommer du til at tro på ting som:


  • at du skal leve op til en masse krav og gøre det ordentligt og perfekt (og derfor har en masse regler for hvad er er rigtigt og hvad der er forkert)

  • at visse opgaver skal løses af dig, fordi ingen andre kan/vil/gør (så du har faktisk slet ikke tid til at sove)

  • at det er egoistisk at tilgodese dine behov (så som søvn)

  • at du er en svækling, hvis du bukker under for din træthed

  • at du svigter andre, hvis du tager en lur eller sover, det du har brug for

  • at du er ineffektiv, hvis du sover "for meget"

  • at du er kedelig, hvis du sover som anbefalet.

  • at du går glip af noget, hvis du sover.


Din indre kritiker vil til enhver tid give dig "strafpoint", hvis du ikke indfrier kravene.

Du kan føle, at det er dig selv, der har opstillet dine retningslinjer for dit liv, men det er det som regel ikke. Det er din indre kritiker med sit point system. For at sætte din indre kritiker ud af spillet, må du vove at gøre noget andet end du plejer.

Gå imod din logik og dine vaner.


Oftest, hvis du ikke er god til at få nok søvn, er det, fordi du ikke lytter til din krop. Giv den ro og plads til at kunne trænge igennem til dig. Stol på, du har mere end blot den rationelle intelligens at læne dig op ad og modtage informationer fra. Og sov så godt og længe :-) ... Søvn alene vil ikke gøre dig til en tålmodig engel, der kan bryde ud af dine vante mønstre.

Men med en udhvilet krop og en frisk hjerne, er du helt anderledes stillet i forhold til at træffe gode valg og beslutninger for både dig selv og dine nærmeste.

50 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle